Schoolstuff..

Ja, what to say? Livet levererar här borta i Kenya! Jag har idag haft lektioner som matte, biologi och kemi och jag tycker det är så roligt att skolan har kommit igång!
Eftersom alla här kommer från olika skolor i Sverige har inte alla läst klart Fysik 1, Kemi 1 och Biologi 1, vilket gör att skolan erbjuder dessa kurser. Så läser vi dessa kurser, full poäng.
Jag har redan läst hela Kemi 1 så behöver jag inte gå på de lektionerna, eftersom jag fått slutbetyg i den kursen redan. Biologi 1 och Fysik 1 däremot har jag endast läst halva kurserna av och därför kommer jag att vara med från första början igen, detta ser jag som en fördel för mina studier. Jag får en repetition av den biologi och fysik jag redan läst.
 
Franska steg 4 som jag så innerligt trodde jag skulle gå, har jag nu valt bort. Jag väntar på mailsvar från min studievägledare om jag har chans att läsa franska 4 i trean. Håller tummarna!
Jag har även valt att inte läsa Historia1b här i Kenya, då jag kände att mitt schema (där jag började 8:30 och slutade 16:10 nästan varje dag) inte var riktigt det jag hoppats på.
 
Jag vill ha lite chans att leva också, inte bara sitta i lektionssalen för att sedan förflytta mig till mitt rum!
SÅ, i alla fall, med lite support från min älskade rumskompis Ronja, lite stöd från mamma och pappa, men även med hjälp av studievägledaren så känner jag mig numera lugn. Nu läser jag varken språk eller historia, vilket gör att jag har en del håltimmar då jag kan ta det lugnt, samla kraft på rummet, men också plugga eller sola och bada.
 
Tror det här kommer bli ett bra år! Ett år då jag kan satsa på de ämnen jag tycker kräver lite extra arbete, kräver lite extra av mig. Jag tror verkligen att jag gör rätt i att lägga alla andra ämnen åt sidan (jag kommer att läsa svenska och engelska, självklart) och fokusera på de ämnen jag tycker är svåra, fysik, matte och kemi.
 
Lite allmän information sådär om hur det ligger till!
My day, Plugg | |
Upp